Jouw kantoor & succesvol hybride werken
‘Focus op het creëren van de beste ervaring voor jouw werknemers.’
Plan het kantoor rond gedrag
Het kantoor dus. Experts zien een groeiende behoefte aan verbinding en fysieke kennisuitwisseling. Ook al keren medewerkers weer meer terug naar kantoor, we zijn behoorlijk beïnvloed door het vele thuiswerken. Daarom zijn onze verwachtingen van kantoorwerken alleen maar hoger geworden (Oldman, 2022). Thuiswerken biedt ons het comfort van onze favoriete koffie, de perfecte temperatuur en een kamer ingericht naar eigen smaak. Kan het kantoor dit evenaren?
Hoe creëer je de beste kantoorervaring?
Door middel van enorme datasets heeft Leesman geconcludeerd dat men hun ervaring bepaalt op vier thema’s; 1. Trots en imago, 2. Privacy en concentratie, 3. Community en samenwerken, 4. Een aangename plek om te werken (Leesman, 2024). Binnen deze vier thema’s kunnen bedrijven aanzienlijke vooruitgang boeken. Quick wins zijn het interieur en decor een update geven waarbij men groen en planten belangrijk vinden. Maar waar bedrijven een groot verschil kunnen maken, is het aanbieden van verschillende typen werkplekken. Dit hoeft niet te betekenen dat je nu extra m2 moet huren om dit te bewerkstelligen. Onderzoek toont aan dat de meeste bedrijven het aantal individuele werkplekken hebben verminderen om ruimte te maken voor belcellen, kleine vergaderruimtes, stilte- en informele werkplekken en – cliché – een goede koffiecorner.
Het belangrijkste is hoe je werknemer uiteindelijk na de werkdag het kantoor verlaat. Met opgeheven hoofd vanwege een trots gevoel over eigen productiviteit en het bedrijf. Steeds meer organisaties gaan naar flexibele opstellingen. Dat kan goed werken, als je maar variatie aanbiedt.
Maar het verschil door te streven naar een hoge score op deze thema’s voor de optimale kantoorervaring
Zorg voor een goede eerste indruk in de entree, het atrium en de gemeenschappelijke ruimtes, maar zorg ook voor een algeheel interieur dat er fris en verzorgd uitziet. Laat werknemers met trots hun klanten verwelkomen.
Bedrijven kunnen grote stappen maken door het creëren van 1- of 2-persoons concentratieruimtes. Ook geluidshinder en ruis in het kantoor kunnen worden gedempt door akoestische oplossingen.