Jouw kantoor & succesvol hybride werken

Geen social clubhouse

Inmiddels is iedereen eraan gewend; het hybride werken. Door de flexibiliteit en het thuiswerken lijkt de rol van ‘het kantoor’ minder belangrijk geworden. HR- en facilitymanagers dachten dat het kantoor zou gaan fungeren als een ‘social clubhouse’ waarin collega’s samen zouden komen voor een brainstorm, vergadering of het opzoeken van sociaal contact. Thuis zou de werkplek worden waar werknemers geconcentreerd konden werken. Nu het hybride werken ingeburgerd is, is deze voorspelling opvallend genoeg niet uitgekomen. Mensen komen inderdaad naar kantoor om te vergaderen, alleen gebeurt dit vaker online dan offline. Het is dan ook vrij normaal dat, wanneer je een werkvloer oploopt, je medewerkers in elke hoek of aan elk bureau ziet (video)bellen. Vaak ook nog eens met een collega die thuis aan het werk is. Met als gevolg dat andere collega’s vaak gestoord worden tijdens het werk op kantoor. Het resultaat: medewerkers gaan overprikkeld naar huis met het gevoel dat zij niets bereikt hebben die dag.

Om een werkomgeving te creëren voor de ultieme werkervaring voor medewerkers valt er nog veel (kantoor)terrein te winnen, zeggen onderzoekers bij Leesman (2024). We zitten dus in een transitieperiode waarin we op beide werkplekken – op kantoor en thuis – ons werkgeluk niet kunnen optimaliseren. Naar kantoor gaan is goed voor het socializen, maar we willen ook individueel in stilte kunnen bellen en werken. Om niet weer terug te gaan naar de jaren 90’ waar iedereen zijn eigen cubical of kamer heeft, kan er juist een kantoor ontworpen worden dat de beste mix creëert voor het sparren met collega’s, werken aan een fijn bureau en om in stilte te (video)bellen. Het kantoor moet simpelweg voldoen aan de wensen van alle aanwezige werknemers.